18. januar 2010

bård torgersen (intervju)

bård torgersen har skrevet 'alt skal vekk', 'det siste dyret', 'maskinens uerstattelige deler', 'bird imitator', 'kniv mot ord', 'flukten fra europa'
bård torgersen er medlem i 'rød stær' som lanserer 'tilbake til varmland' (bok + cd) onsdag 20.01.10

hva fantaserer du om

før jeg starter på det, lurer jeg på noe, vi har litt lik stil på tekstbehandlingen vår
du bruker ofte ikke store bokstaver eller komma eller punktum eller andre tegn
ikke jeg heller
for meg startet dette med email
jeg gadd rett og slett ikke
så begynte jeg å like måten å skrive på fordi deg ga meg en flyt som også påvirket innholdet
dessuten likte jeg å tvinge språket inn i en flat struktur hvor alt er like mye verdt
det perfekte sosialdemokratiske språkuttrykket
hvordan endte du opp med å behandle tekst på denne måten?
virket som en tilfredsstillende metode for å redusere/forhindre retorisk effekt og for å opprettholde en konsistent tone
så til saken
noen er etter meg
må komme meg vekk
jeg dør
bare jeg kunne slippe
men det måtte være forferdelig å leve evig
rus
mat
sex
smertefrihet
sorgløshet
osuma tezuka
jef pender
familien fri
vertshuset blod og sol
noen heller bensin over meg
truer med å tenne på
jeg klarer å flykte
løper ned en skråning
de skyter
jeg letter fra bakken
kretser rundt overfallsmennene
ler
de kommer til å finne meg
når jeg drar tilbake til hotellet
det eneste jeg kan gjøre er å gjemme meg inne i et skap på rommet
kaste meg ut når de kommer
forsøke å drepe
hva liker du å snakke om
jobben min som lærer
er ullevål hageby oslos største ghetto?
hvor døve / bra / kjipe / dumme / smarte andre folk er
hva som er kunst / ikke er kunst
hva som er litteratur / ikke er litteratur
andre like dustete ting
hva jeg er redd for
de jeg er glad i
de jeg er misunnelig på
de jeg bekymrer meg for
snakke bare for å snakke
innholdet er ikke så viktig
mer lydene
volumet
kroppslukt
hvis du står rett foran sola kan jeg ikke se munnen din
er det tilfredsstillende å bo der du bor
jeg beveger meg år for år, lenger og lenger øst, men er fremdeles innenfor byen oslos grenser. før ville jeg alltid bort herfra, sånn er det ikke lenger, nå vil jeg hjem når jeg er ute og reiser.
hvis du kunne valgt et annet bosted, hvilket sted ville du valgt og hva ville du gjort der
jeg har lagd meg et annet sted, varmland
der kan jeg lage musikk
ligge i gresset
drikke
drømme om barndommen og norden
sprenge kongler og hermetikkbokser med hjemmelagde bomber
kan du skrive en kontroversiell setning m/referanse til 'mickey rourke' eller 'howard roark'
nei, det vil jeg ikke
selv om jeg likte rumble fish
og den siste hvor mickey var fribryter
men aller mest rumble fish
skulle gjerne hatt mickey
i den filmen
som storebror
under hvilke omstendigheter ville du ropt STOP. HAMMER TIME.
på konsert
så ham i oslo spektrum
det var skikkelig fett, liker veldig godt stilen hans (buksene er fine, har noen som ligner), rett på sak, ikke noe tull, dessuten hadde han med seg førti dansere, fra nabolaget sitt, og det tok helt av
kan du beskrive forfatterkarrieren din via en metafor
helst ikke
jeg er ikke så glad i metaforer
eller beskrivelser av ansikter
har du flørtet med noen via internett
er ikke det hele poenget med nettet? at alle flørter med alle?
jeg har tre facebook-sider, en twitter, en myspace, en youtube, en vimeo, to mailkontoer
jeg har tilgang til alle disse også fra mobil
jeg er koblet på
til og med i varmland
online forever
vi forlater opplysningstiden
er på vei inn i en ny digital form for middelalder
veksler mellom å overvåke og utlevere oss sjøl og andre
de private sonene blir færre og mindre
selv både frastøtes og tiltrekkes jeg av dette
kalte du noen 'homo' på ungdomsskolen
sikkert, og hore, og pakkis, jeg ble plaget på skolen, og plaget andre
er man eksistensielt fucked hvis man ikke har funnet et hemmelig sted å plukke kantarell før man har blitt 50
jeg vet ikke, jeg har funnet varmland, og der er det kantareller, vi kaller soppene gull, for da er det lettere å få barna med på å plukke, de liker gull bedre enn sopp
hvilket nivå i maslows behovspyramide vil du prioritere i dag
som vanlig, ingen, jeg har jobb og familie, jeg må bare gjøre det jeg må gjøre
i hvilken grad er det relevant å spørre hvorvidt du synes det er relevant at 'dikter-jeget' reflekterer 'det virkelige jeget'
det er relevant, og hvis noen hadde spurt hadde jeg hatt mye å si om saken
hva pleier du å si til noen som nettopp har våknet om morgenen
ofte blir det: jeg skulle ønske vi ikke måtte stå opp. andre ganger: jeg elsker deg. skal vi pule
hvem ville du invitert til en 'lesesirkel' og ville du blitt opphisset av å diskutere sexscenene til philip roth
vi skal lese en kontemporær bok av en russisk forfatter. sirkelen består av studentene mine på westerdals. og dag solstad. og en anmelder som er god til å jogge.
hvilken bokstav ville du valgt hvis du måtte fjerne én bokstav i navnet ditt
bård minus å er brd, brd er nesten bird, jeg velger å
hvor mange ganger har du sett 'ernest goes to camp'
aldri, burde jeg?
beskriv boksingelen 'tilbake til varmland' m/referanser til 'bette midler' og 'tekst-tv'
boksingelen tilbake til varmland har ingenting å gjøre med hverken bette midler eller tekst-tv: likevel har den kanskje noe for seg. som de sier i bandet rød stær, som er en karakter i boka: rød stær — en hær er her — tilbake til varmland. eller, forresten, bette midler har noe med boksingelen å gjøre. hun er sanger, og boksingelen inneholder sang, ikke mye, men litt, ikke metaforisk, helt konkret, fordi det følger en cd med singelen (som er tekst), med lyd / musikk, stort sett instrumentelt, men med litt sang, som forfatter bør man benytte seg av lyd, bilder, sang, film, hva det skulle være